Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Vanliga frågor (FAQ)

Vad betyder alumn?
Vem är alumn på Göteborgs universitet?
Varför har Göteborgs universitet alumnverksamhet?

Frågor om Göteborgs universitets alumndatabas:
Varför ska jag anmäla mig i alumndatabasen?
Vad händer när jag har anmält mig i alumndatabasen?
Finns det flera olika alumndatabaser på Göteborgs universitet?
Hur ska jag bete mig om jag har skyddad identitet?
Varför kan jag inte logga in med mitt lösenord?
Jag har glömt mitt lösenord. Vad gör jag?
Hur ändrar jag mina användaruppgifter?
Varför kan jag inte hitta alla mina kurskamrater?
Varför kan jag inte lägga in mitt postnummer?
Hur loggar jag in i alumndatabasen med samma uppgifter som mitt LinkedIn-konto?



Vad betyder alumn?
Alumn kallas du som tidigare har studerat vid ett universitet. Ordet kommer av latinets "alumnus" som betyder lärjunge eller skyddsling. Ursprunget är latinets "alere" som betyder nära, uppföda eller fostra. Ordet finns belagt i svenska språket sedan 1835. Ibland används engelskans "alumni" även i svenskan, men det är egentligen latinets maskulina pluralform ("alumnae" feminina pluralform). Enligt Svenska språknämnden bör sammansättningar skapas utifrån grundformen "alumn", till exempel alumndatabas och alumnträff. Svenska Akademin rekommenderar könsneutral böjning som alumn, alumnen och alumner, vilket också Göteborgs universitet förordar.


Vem är alumn på Göteborgs universitet?
I de allra flesta fall räknas du som alumn vid Göteborgs universitet* när du har tagit examen på forskar- eller grundnivå. Men om du har läst fristående kurser på samhällsvetenskapliga och/eller humanistiska fakulteterna är du alumn vid 60 p/90 hp respektive 40 p/60 hp tagna poäng i ett ämne. Osäker? Kontakta centrala alumnkoordinatorn.
*Med Göteborgs universitet menas alla högskolor som genom åren införlivats i Göteborgs universitet.


Varför har Göteborgs universitet alumnverksamhet?

Göteborgs universitet vill veta vad tidigare studenter jobbar med, utveckla program, kurser och uppdragsutbildningar genom alumnernas erfarenheter från yrkeslivet och förbättra arbetslivkontakterna som kan leda till praktikplatser, examensarbeten eller forskningssamarbete.
I gengäld får du tillgång till Göteborgs universitets alumndatabas som gör det enkelt för er alumner att hålla kontakt med varandra och med universitetet. Ni får också information om utbildning, forskning och kompetensutveckling genom prenumeration av e-nyhetsbrev och blir inbjudna till alumnträffar och föreläsningar med mera.

Det är kostnadsfritt att vara med i alumnnätverket.

Många universitet och högskolor har någon form av alumnverksamhet för att kunna skapa och stärka relationen med sina tidigare studenter för ömsesidigt utbyte. Alumnerna ses som viktiga ambassadörer för lärosätet och för den fortsatta utvecklingen. Därmed är verksamheten en viktig del i högskolans samverkansuppgift - den så kallade tredje uppgiften.


Varför ska jag anmäla mig i Göteborgs universitets alumndatabas?
Om du registrerar dig i den universitetsgemensamma alumndatabasen kan du hitta gamla studiekamrater och göra dig sökbar för andra alumner. Du kan skriva in uppgifter om dig själv som både Göteborgs universitet och andra alumner har nytta och glädje av, till exempel hur de kan nå dig eller vad du jobbar med. Men du väljer själv vilka uppgifter som ska synas för andra alumner förutom namn, utbildning och examen som alla kan se.

Dessutom uppger du hur och i vilken omfattning du vill ha kontakt med Göteborgs universitet och dess fakulteter, så att du får den information du önskar. Det är en fördel om du uppger din e-postadress då till exempel nyhetsbrev enbart sänds elektroniskt.


Vad händer när jag har anmält mig i Göteborgs universitets alumndatabas?
När du har anmält dig blir du automatiskt inloggad och kan fylla i fler uppgifter. Du får också ett välkomstmeddelande via e-post. Nästa gång du vill logga in använder du ditt användarnamn och det lösenord du själv valde. Om du inte har någon e-postadress behöver du kontakta oss för att få ett anmälningsformulär skickat med posten.


Finns det flera olika alumndatabaser på Göteborgs universitet?
Nej, det finns bara en universitetsgemensam alumndatabas med möjlighet för fakulteterna, institutionerna och programmen att skapa inloggningsrutor från sina egna lokala alumnwebbsidor. Därför kan du få olika webbadresser av dina kontakter med universitetet. Du kan alltid logga in i alumndatabasen via de centrala alumnsidorna på www.gu.se/alumn.


Hur ska jag bete mig om jag har skyddad identitet?
Göteborgs universitet är en myndighet och lyder under offentlighetsprincipen. Därmed är innehållet i alumndatabasen INTE sekretessbelagt. Om du har skyddad identitet bör du alltid vara försiktig med dina kontaktuppgifter och vi rekommenderar därför att du inte registrerar dig. Om detta gäller dig och du ändå vill vara med och få utskick behöver du kontakta oss så att vi kan ta bort sekretessmarkeringen som följer med dina uppgifter när de hämtas från Ladok.


Varför kan jag inte logga in med mitt lösenord?
Se till att du inte råkat komma åt Caps Lock-knappen på tangentbordet. Systemet är så kallat case sensitive, vilket innebär att de små och STORA bokstäverna i lösenordet måste vara just gemena och VERSALER. Observera att detsamma gäller användarnamnet. Kontrollera också att du har angett rätt användarnamn. Fungerar det inte ändå, kan du begära ett nytt lösenord eller kontakta alumnadministratören.


Jag har glömt mitt lösenord. Vad gör jag?
Gå till www.gu.se/alumn och klicka på "Glömt lösenordet" och sedan på "Behöver du hjälp", eller gå direkt hit och ange ditt personnummer eller din kontakt-epostadress, så får du en länk via e-post. Klicka på länken för att välja ett nytt lösenord. Ditt användarnamn finns med i samma utskick. När du har bytt lösenord blir du automatiskt inloggad. Om inte utskicket kommer fram kan det ha fastnat i spam-mappen, så kontrollera gärna den. Fungerar det ändå inte? Har du bytt e-postadress eller saknar e-postadress helt? Kontakta alumnadministratören för att få manuell hjälp!


Hur ändrar jag mina användaruppgifter?
Logga in i alumndatabasen och klicka på "Byt lösenord" uppe till höger på sidan så kommer du till en sida där du kan byta både användarnamn och lösenord. Du kan också kontakta alumnadministratören för att få manuell hjälp!

Varför kan jag inte hitta alla uppgifter om mina kurskamrater?
Göteborgs universitets alumndatabas innehåller huvudsakligen uppgifter om tidigare studenter som har tagit ut examen. Uppgifterna har förts över från studiedokumentationssystemet Ladok. För att du ska hitta mer än namn och utbildning måste den du söker först och främst ha registrerat sig i databasen. Men det kan ändå hända att alumnen har valt att inte låta alla uppgifter vara synliga för andra alumner. Ju mindre information som är sökbar, desto svårare är det att hitta en enskild alumn.


Varför kan jag inte lägga in mitt postnummer?
Systemet är enligt standarden inställt på Sveriges femsiffriga postnummer. Se till att du först har ställt in rätt land i rullistan, innan du ändrar postnummer. Då byts nämligen även standarden för postnumret. Fungerar det fortfarande inte, eller sparas inte dina uppdaterade uppgifter ordentligt, kontakta alumnadministratören.


Hur loggar jag in i alumndatabasen med samma uppgifter som mitt LinkedIn-konto? 

Först behöver du godkänna kopplingen:
- Logga in som vanligt i alumndatabasen från www.gu.se/alumn och klicka på "Logga in" och ange användarnamn och lösenord. Kommer du inte ihåg ditt lösenord gå till "Behöver du hjälp?”
- När du är inloggad: klicka på ”Redigera profil” och sedan på fliken ”LinkedIn”.
- Klicka på ”Lägg till koppling”. En inloggningsruta för LinkedIn kommer upp. Ange dina inloggningsuppgifter för LinkedIn i den.
- Nästa gång du ska logga in i alumndatabasen klickar du på ”Logga in” på www.gu.se/alumn och sedan på ”Logga in med LinkedIn”.
- Inloggningsrutan kommer då upp i ett popup-fönster. Om du redan är inloggad på LinkedIn - i samma webbläsare - kommer du in automatiskt.
- Du kan också klicka på ”Hämta mina uppgifter från LinkedIn” (samma flik i inloggat läge) för att hämta uppgifter om arbetsgivare och arbetstitel samt ev. foto.
- Inga uppgifter förs över från LinkedIn till alumnnätverket om du inte själv väljer att föra över dina karriäruppgifter.

OBS! Du som är alumn och jobbar på Göteborgs universitet vid en så kallad datorarbetsplats (DAFGU) - måste använda Mozilla Firefox för att kunna logga in med LinkedIn-konto. Det fungerar inte i Internet Explorer, tyvärr.

 

Kontaktinformation

Karin Lidberg

Box 100, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Erik Dahlbergsgatan 11 B

Telefon:
+46 (0) 31-786 6903

Sidansvarig: Karin Lidberg|Sidan uppdaterades: 2017-02-20
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?